RetroModelMagazyn nr 3. Polski Fiat 126p BIS

 RETRO MODEL MAGAZYN NR 3.


AKTUALNOŚCI ze ŚWIATA i GABLOTKI
Kultowe Autobusy PRL-u:
Teraz Polska!

W końcu DeAgostini obudziło się że wydaje serię "Kultowe Autobusy PRL-u" w Polsce.
Ostatnio mieliśmy serię 13 z rzędu numerów które miały niewiele wspólnego z Polską Ludową!
Ale już od 51. numeru z Sanem H01A (ukaże się 15 kwietnia) zaczyna się miesiąc miodowy dla rodzimych kolekcjonerów. Pytanie jak długo.
     Przypominam że seria która może się kiedyś ukarze, ma już w nazwie informację że nie tylko Polska motoryzacja się tam pojawi. Mowa oczywiście o "Kultowych Ciężarówkach z epoki PRL-u". Uczymy się na błędach :) Choć większość rodzimych zbieraczy zapewne wolałaby aby seria była krótsza i bez zbędnych zapychaczy jak choćby amerykański autobus szkolny...

Wydarzenia:
Finał Konkursu!
Dziękuję Wam za zaangażowanie i kreatywność.
Z pośród 15 zgłoszeń wybraliśmy trzy i nie było to łatwe zadanie.
A oto zwycięzcy:
1. Daniel Szermer
2. Hubert Łubnicki
3. Jacek Jóźwik
Dziękuję Wam wszystkim za miłe słowa, za krytykę i za pomysły! Chciałbym teraz odpowiedzieć na najciekawsze i najczęściej poruszane tematy:
Daniel, świetna znajomość strony. Ale wpisów o giełdzie klasyków nie będzie gdyż to za dużo roboty. A ja mam prace i dzieci no i żonę 😜
Hubert, celne wskazówki! Porady dla początkujących będą! Własne wpisy też.
Jacek, świetna krytyka! RetroSpotter zostaje, będzie, ale 1 post w tygodniu. Za to modele będą codziennie.
Paweł, chyba żeby się zobaczyć "na żywo" trzeba zrobić zlot zbieraczy albo zorganizować giełdę we Wrocławiu.
Tyberiusz, będzie "Model Dnia" codziennie o 18:00.
Jonatan, super wpis! A nad doświetleniem zdjęć ciągle pracuje.
Daniel, myślę że jak będzie za wesoło to przestanie być poważnie.
Bartłomiej, mam mało modeli z lat 90. Ale będę kupował 😊 a modeli w plenerze się nie podejmuje, fotografia to trudna sztuka. No i plenerów i mnie brak.
Kacper, albumy tematyczne... Zobaczę czy da się w nich publikować ze smartfon. 99% rzeczy na stronę robię na nim.
Bartek i Karol, wiem że odpisuję późno, mam mało czasu w ciągu dnia. Jeśli nie odpisuje kilka dni to się przypominajcie. Czasem jest tak że nie widzę wiadomości.
Dzięki że jesteście, że budujecie że mną Retro Machina 1:43 - Kultowe Auta
Marcin Leszczyński - autor 😉




Model Tygodnia:
Polski Fiat 126p BIS
Kultowe Auta PRL-u nr. 38 / DeAgostini.

     Maluszek od DeAgostini posiada wszystkie wady i zalety wydania gazetowego i nie ma sensu się tu rozpisywać. Ale przyjrzyjmy się mu bardziej szczegółowo.
     Bryła: Zmierzyłem trzy podstawowe wymiary modelu i przeliczyłem na skale, oto wyniki:
Długość - skala  1:44 (bez tablicy rejestracyjnej)
Szerokość - skala 1:43,7
Wysokość - skala 1:44,7
Wychodzi z tego że model jest odlany na dobrym poziomie. Lakier nie zalewa nadmiernie detali.
Modelik posiada ładne kratki wlotu powietrza. Zarówno te w podszybiu które są jedyną oznaką z przodu że mamy do czynienia z BIS-em oraz te po bokach.
Na plus oceniam też wycieraczki. Uwaga, tylna została dodana przeze mnie i pochodzi z jakiś zabawki. Co ciekaw, zauważyłem że sporo modeli 1:1 nie posiada tej wycieraczki.
    



















     Tyle rozczulania się nad Fiacikiem, przejdźmy do wad. Jak dla mnie kołpaki są zbyt wypukłe. nie są brzydkie,  wykonano je starannie ale za bardzo odstają.  Można by się jeszcze przyczepić do braku jakiejkolwiek uszczelki oraz tylnych świateł, dobrze że są z przeźroczystego tworzywa ale powinny być dwubarwne.


Ocena 3,5 za jakość stawie BISa ponad średnią modeli gazetowych. Co niestety przekłada się na cenę rYnkową.


Aktualna sytuacja na rynku nie powala... a może właśnie powala... Znalazłem tylko trzy autka w przedziale cenowym 80 - 100 zł.
W mojej kolekcji przybywa Maluchów. A już niedługo będę miał dla Was niespodziankę więc zaglądajcie na stonę. 



Model tygodnia w skali 1:1
Model: Polski FIAT 126p BIS
Lata produkcji: 1987 - 1991.
Silnik: R2, 703ccm, 25,2KM.

      BIS stanowił najbardziej ambitne i nowoczesne wcielenie produkowanego od 1972 roku Fiata 126.
Mimo iż z zewnątrz niewiele się zmienił to dokonano w nim 800 modyfikacji! Niestety nie było to popularne auto. Dla Polaka Maluch to proste tanie auto które naprawiało się samemu w ogrodzie lub pod blokiem. Jedna silnik BIS-a przysparzał wiele trudności umiejscowieniem i skomplikowaną budową. No a przecież nikt nie będzie Malucha do mechanika odstawiał...

      Nowa wersja Polskiego Fiata 126p została zaprezentowana jesienią 1987 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie. Samochód dzięki dodaniu trzecich drzwi charakteryzował się nadwoziem typu hatchback, zachowało ono wymiary pierwowzoru. W trzecich drzwiach montowano szybę o większej wysokości poprawiając widoczność do tyłu. Pojemność tylnego bagażnika wynosiła 110 dm³, po zdemontowaniu tylnej półki i złożeniu oparcia kanapy wzrastała do 480 dm³. Istotnych zmian dokonano w silniku, m.in. zmieniono rodzaj chłodzenia na układ z cieczą chłodzącą i umieszczono go w pozycji leżącej. Pomimo chłodzenia cieczą stosunkowo łatwo przegrzewał się. Samochód Polski Fiat 126 BIS produkowany był przez zakład FSM w Tychach w latach 1987-1991, do chwili uruchomienia produkcji modelu Cinquecento.
Zdjęcia: Wikipedia. 




Konfrontacja
Finał marca za nami!
     W piątek, 27 marca zaczął się finał marcowej konfrontacji. O pierwsze miejsce zawalczyły klasyki: 126p Standard kontra 126p FL

Pierwsze miejsce zajął Polski Fiat 126p standard.


    Zdobywca 3. miejsca, Polski Fiat 126p BIS jest głównym tematem tego wydania RetrotTygodnika.


     W marcu padło na Maluchy. Modele o tyle ciekawe, że jedne z najmniejszych jakie znajdziemy w naszych kolekcjach. Jednak ich ceny często sięgają absurdalnego pułapu.
Najdroższy i najtrudniejszy do zdobycia ze wszystkich jest żółty eFeLek. Czy jednak to on wygra marcowe zmagania zależy już tylko od Was.
KONFRONTACJE w MARCU

1. tydzień:
PF 126p Standart vs PF 126 BIS

2. tydzień:
PF 126p FL vs Bosmal Cabrio

3. tydzień - Konfrontacja o trzecie miejsce:
PF 126 BIS vs Bosmal Cabrio

4. tydzień - Konfrontacja Finałowa
PF 126p Standart vs PF 126p FL

*kolorem oznaczono zwycięzce danej konfrontacji



     Konfrontacja to nasza cykliczna, weekendowa zabawa na Facebooku. W piątek o 17:00 pojawia się post z dwoma modelami i przypisanymi do nich reakcjami "haha" i "wow" za pomocą których głosujecie na model który uważacie za lepszy, ładniejszy, ciekawszy.
W niedzielę o 16:00 zostaje ogłoszony wynik a następnie wrzucony post z sesją zdjęciowa zwycięzcy. W każdym miesiącu do walki ruszają cztery nowe modele.
RetroSpotter
Tak kończą Gimby...


   











 Jadę sobie w koło Ślęży i nagle za drzewami zauważam charakterystyczne zakończenie dachu i dwudzielną tylną szybę... o kurde! Toż to H9-tka!
     Król PKS-ów, autobus który po prostu uwielbiam za jego linię. I zapewne ze względu na sentyment bo trochę się PKS-ami najeździłem.
    Autosan z serii H-9 po bliższych oględzinach okazał się być kiedyś Gimbusem. Poprawnie jest to Autosan H9-21.41S Kleks,  produkowany w latach 1999 - 2002 na potrzeby reformy szkolnictwa.
Następnie został kupiony przez osobę prywatną z przeznaczeniem na Food Trucka. I tu miałem już pisać o stanie aktualnym Autosana ale dostałem informację od czujnego czytelnika na Facebooku (serio, nie wiem jak się mówi na ludzi lubiących moją stronę na FB - przecież nie "Lubiacze" ). Pod postem na FB zapowiadającym ten artykuł Kacper Folta wrzucił link do filmu z naszym dzisiejszym bohaterem. Wynika z niego że w czerwcu 2019 roku gotowy Autosan - Food Truck miał ruszyć na Hel i pracować tam cały sezon. Zapewne tak się stało jednak na zimowanie wrócił na Dolny Śląsk gdzie padł łupem wandali. Obecnie stoi w Sulistrowiczkach pod górą Ślężą. Pozbawiony wyposażenia z odpryskami czarnej matowej farby i kartką za szybą z apelem "W Autobusie nic nie ma. Proszę nie psujcie".  Ale są też dobre wieści! Autosan czeka na remont, ponownie do użytku doprowadzi go"Latający DyVan". Jak tylko sytuacja w Polsce się poprawi niecodzienny food truck ruszy na podbój nadmorskich kurortów.
     Jeśli Wam też trafia się okazja zrobić zdjęcie klasykowi i macie ochotę się takimi fotami podzielić to piszcie do mnie:
retromachina.kontakt@gmail.com lub na FB.

 


RetroMIX
Wasze RetroMachiny
     Wiosna idzie więc czas ogarnąć garaż, oponki zmienić na letnie ;) Tak też się dzieje u Dominika. Trzeba przyznać że wygląda to naprawdę przyjemnie dla oka. Sam pomysł budowy garażu tez zasługuje na uznanie. Jak twierdzi autor zdjęć, garaż nie skończony ale można już cykać foty. 


     Mi osobiście podoba się patent z lustrem i odbiciem w nim Poloneza , daje to wrażenie ze w garażu dużo się dzieje. Lubię takie smaczki.
    Narzędzia warsztatowe od Fujimi,
Trabant to wypust Revella a Polonez i Łada to znane wszystkim Hachette. Skala 1:24.
Zdjęcia: Dominik Janowski.


Chcesz pokazać swoje modele?
Wyślij do mnie zdjęcie i napisz kilka słów.
Zadbaj aby zdjęcie było estetyczne i wyraźne a model czysty i zadbany. Zdjęcia mają przedstawiać modele aut w skali 1:43 ewentualnie 1:34, 1:24, 1:18, 1:8 oraz 1:72 i H0.
Zdjęcia wysyłajcie na:
retromachina.kontakt@gmail.com


Po co ten YouTube?
Jak zapewne wiecie, Retromachina jest też na YouTube. Tylko po co?
Zawsze przed zakupem modelu chciałem sprawdzić jak on wygląda, zwłaszcza gdy na zdjęciu z oferty model był w blistrze. Nie zawsze jednak udało się w sieci takie zdjęcia znaleźć, zwłaszcza w dobrej jakości.
Jeśli też macie takie problemy to informuje że na moim YouTube są już sesje zdjęciowe ponad 60 modeli a będzie ponad 300...
Puki co większości filmów nie trwa dłużej jak 2 minuty. Tak po prostu kilka moich zdjęć w HD, kilka zdjęć oryginały dla smaczku i tyle. Bardzo bym chciał do Was zacząć mówić z ekranu ale względu techniczne (dwa moje kochane karaluchy, jedno dwa a drugie cztery lata) skutecznie mi to utrudniają. Ale kupiłem już taśmę 🤪(żart), więc robię co mogę by takie filmiki też się na kanale pojawiały.
Oto typowy film na moim kanale. Także wiecie... Subujcie! Lajkujcie i inne takie, takie ;)


Kartka z Kalendarza
Zdarzyło się 47 lat temu...
     30 marca 1973 roku zjeżdża z linii produkcyjnej ostatnia Warszawa. Ostateczny koniec pewnej epoki w Fabryce Samochodów Osobowych. 

     Warszawa 223/224 miała już niewiele wspólnego z garbatym "darem" narodu radzieckiego z 1951 roku. Auto przeszło długą drogę ewolucji. Pod koniec produkcji posiadało elementy z Polskiego Fiata - modelu który pozwolił trochę dogonić Zachód.  Niestety, oba modele podzieliły ten sam los - produkcja przez dwie dekady do czasów gdy  stały się parodiami samochodów. Typowe dla Bloku Wschodniego.


Poradnik Młodego Zbieracza
Kolekcjonerem być...
     W tym numerze startujemy z nową serią, przygotowaną dla początkujących kolekcjonerów. Chciałem zacząć od pokazania Wam modeli nie wartych kupna za żadne pieniądze, jak obliczać skale czy gdzie bezpiecznie kupować modele.         Jednak gdy czasem widzę co niektórzy wrzucają na facebookowe grupy modelarskie , uznałem że trzeba zacząć od spraw elementarnych.
Każdy jakoś zaczynał. Kolekcja zaczyna się, gdy traktujesz autko jak model, a nie zabawkę.
      A więc kim jest kolekcjoner modeli aut w skali 1:43 lub innej. Rozczłonkujmy ten pompatyczny termin na kawałki.











KOLEKCJONER - zbiera modele , zazwyczaj narzuca sobie wątek przewodni kolekcji. Jedni zbierają rajdówki inni ciężarówki a jeszcze inni tylko modele konkretnej marki. Nie da się zebrać wszystkiego.

MODELI - to proste, nie nazywajmy zabawek modelami. A jeśli zaczynacie kolekcjonowanie od zabawek, spoko, tylko traktujcie je jak modele.
O tym będzie osobny artykuł bo to drażliwy temat.

AUT - model przedstawi auto istniejące w rzeczywistość, warto znać historię takiej maszyny.

W SKALI - czyli zależy mam aby model miał właściwe wymiary dla danej skali, warto wiedzieć jak to liczyć

1:43 - najpopularniejsza skala modelarska.

LUB INNEJ - jeśli zbierasz modele samochodów do wyboru jest kilka skal i warto na początku zdecydować się na jedną. W kolejności od największej są to skale: 1:18, 1:24, 1:34, 1:43, 1:72.
Niby takie to proste. Jeśli to co napisałem jest dla Ciebie oczywiste, to ten tygodnik jest dla Ciebie.
     Jeśli jednak masz kilka modeli pokrytych warstwą kurzu, bez zderzaków które stracił podczas zabawy z kraksy. Zastanów się czy masz podstawy do nazywania się kolekcjonerem modeli aut w skali. Oczywiście nikt Ci nie zabroni być kolekcjonerem zabawek, to też fascynujące hobby.
Ładna kolekcja? Nie bardzo... to zabawki mojego syna.
Mój pierwszy model kolekcjonerski kosztował mnie 10 zł. Jakością wykonania przebił wszystko co miałem do tej pory, w tym autka kupione znacznie drożej na stacji benzynowej.
Kupić model to nie wszystko. Trzeba jeszcze dobrze go wyeksponować i dbać. W końcu chcesz zbierać modele a nie kurz na modelach. 





Witaj!
Jeśli tu jesteś to zapewne doczytałeś tygodnik do końca. Bardzo mnie to cieszy!
Zapewne znalazło się coś w tej "Gazecie" co byś poprawił. A może trzeba by dodać jakiś dział? Podziel się swoją opinią.
Zbudujmy razem pierwszą gazetę dla kolekcjonerów modeli samochodów!

Dziękuję Ci za wsparcie!
Marcin Leszczyński
RetroMachina 1:43 - Kultowe Auta

Komentarze